Hoe vind je de beste keywords of zoekwoorden?

Een zoekwoordenonderzoek is ontzettend belangrijk voor je online marketing strategie. Het bepaalt namelijk waar je je op moet gaan focussen om bezoekers naar je website te trekken. En het liefst ook nog relevante bezoekers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Maar hoe vind je nu de beste keywords daarvoor?

Het vinden van woorden waar vaak naar gezocht wordt is vandaag de dag niet meer voldoende. De concurrentie is groot en de SEO kosten wegen met die veelgebruikte keywords al gauw niet meer op tegen de baten. Daarom doe je er goed aan om jouw relevante zoektermen uitgebreid te analyseren.

Gelukkig kan dat heel gemakkelijk met de juiste tools. Op één plek verzamelen ze alle informatie die je nodig hebt, waaronder:

  • data met betrekking tot het zoekvolume
  • varianten van je zoekterm
  • suggesties voor nieuwe zoekwoorden & trends
  • veelgestelde vragen omtrent jouw keyword
  • informatie over de concurrentie

Wat je (vooraf) zelf moet doen

Helaas. Een keyword tool kan je niet alles uit handen nemen. Je zult toch ook echt zelf moeten nadenken. En dat begint het proberen te begrijpen van je doelgroep en het evalueren van je eigen proposities. Wat zijn de pijnpunten cq. problemen van je ideale klant? Hoe omschrijven ze die zelf en hoe draagt jouw product of dienst bij aan de oplossing daarvan? En speelt jouw propositie daar wel goed op in?

Vervolgens ga je na wat je wilt bereiken. Meer naamsbekendheid? Een grotere awareness voor jouw innovatieve product? Of gewoon meer verkopen? Het beantwoorden van al deze vragen geeft richting aan je latere strategie. Het helpt je enorm bij het ontdekken van de meest vruchtbare en waardevolle zoekwoorden. Ofwel, de beste keywords voor jouw business.

Tijd voor de analyse!

Als je een duidelijk doel voor ogen hebt (en houdt) is het vinden van de beste keywords helemaal niet zo moeilijk. Handige tools geven je namelijk ontzettend veel data met betrekking tot de zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw niche, producten of diensten:

Suggesties voor andere relevante zoekwoorden en trends geven je meer inzicht in hoe mensen zoeken naar jouw onderwerp. Het kan nooit kwaad om je horizon te verbreden en open te staan voor nieuwe ideeën. Wie weet ontdek je wel zoekwoorden die nóg beter raken aan jouw onderwerp!

Longtail keywords zijn langere varianten die gebruikt worden bij hele specifieke zoekopdrachten. Voorbeeld: je zoekwoord is ‘loodgieter amsterdam’. Longtails kunnen dan zijn ‘loodgieter amsterdam met spoed’ of ‘loodgieter amsterdam oost’. Hierbij geldt vaak: hoe specifieker, hoe waardevoller voor jouw bedrijf!

Het wordt vaak vergeten omdat het niet direct te maken heeft met het vinden van de beste keywords, maar de veelgestelde vragen omtrent een zoekterm leveren een schat aan informatie op. Ze laten je precies zien wat mensen willen weten als ze erop zoeken. En daar kun jij dan mooi antwoord op geven in je content!

Misschien wel het grootste voordeel van het gebruiken van een tool: het analyseren van de competitie. De beste keywords hebben namelijk weinig concurrentie waardoor je relatief makkelijk hoog in Google kunt komen. Laat het je vooral niet afschrikken, maar gebruik deze data vooral om je marketingbudget slim in te zetten!

Handmatige controle

Heb je de beste keywords voor jouw bedrijf gevonden? Mooi! We zijn bijna klaar. Typ die zoektermen eens in Google in en bekijk de topresultaten. Let daarbij vooral op zoekintentie: wat wilt men bereiken, vinden of weten door het zoekwoord in te typen? Kortom, wat zeggen de eerste resultaten? Is dat ook relevant voor jouw onderneming én kun je completere content creëren die beter aan die zoekintentie voldoet? Zo ja, gefeliciteerd! Je hebt het beste keyword voor jouw business gevonden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp