De kracht van gastbloggen – Creative Team

De kracht van gastbloggen

Gastbloggen is één van de meest effectieve, hedendaagse marketing strategieën op het internet. Zonder twijfel. Het bloggen op andere websites en platformen is dan ook ontzettend populair in zowel de B2C als B2B markt. Maar even eerlijk, waarom zou je dat doen? Waarom zou je die content niet gewoon op je eigen website plaatsen? Een terechte vraag, hoor. En hier is het antwoord dat de kracht van gastbloggen illustreert:

Gratis exposure

Ten eerste boor je door te gastbloggen een nieuw publiek aan. Natuurlijk blog je alleen op voor jouw business relevante websites, zodat je onder de ogen van je doelgroep komt. Het is een laagdrempelige manier te zorgen voor om mensen kennis te laten maken met je bedrijf. Voor meer exposure. Maar dan zonder dure advertentiekosten te betalen. En dat is ook wat waard.

Geef bijvoorbeeld wat praktische tips over je vakgebied. Het liefst wat handigheidjes die je nergens anders op het internet vindt. En maak dan meteen van de mogelijkheid gebruik om even te vertellen hoe jouw bedrijf met haar producten of diensten de problemen van je doelgroep oplost. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Bouwen aan je reputatie als expert

Daarnaast bouw je met gastbloggen aan je autoriteit. Aan je geloofwaardigheid. Aan je reputatie als expert. Door regelmatig bruikbare blogs te schrijven wordt je gezien als betrouwbare bron van informatie. Een bedrijf waar ze van op aan kunnen. En daardoor zullen lezers in een later stadium ontvankelijker zijn voor andere marketing- of salesberichten.

Linkbuilding

Één van de voornaamste redenen waarom mensen -en dan vooral marketeers- gastbloggen is het verkrijgen van links naar je website: linkbuilding. Je positie in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines is grotendeels gebaseerd op links. Een link van een betrouwbare, relevante website in je branche kan daarom wonderen doen voor je rankings.

Daarnaast kunnen lezers van je gastblog natuurlijk ook gewoon doorklikken naar je website. En daarmee trek je nog meer bezoekers aan. Heb je Google helemaal niet voor nodig. En het mooie? Die bezoekers zijn al geïnteresseerd in jou of je bedrijf. Dus er is ook nog eens minder voor nodig om ze te overtuigen van de waarde van jouw producten of diensten.

Groter netwerk

Netwerken is ook vandaag de dag nog steeds één van de beste manieren om aan nieuwe opdrachten te komen. En zo zou je gastbloggen ook kunnen zien. Door actief te zijn op de websites of platformen waarop je blogt, bouw je een relatie op met andere gebruikers … en potentiële klanten. Reageer in de comments, deel posts van andere gebruikers en ga zo maar door om er het maximale uit te halen.

Zeker wanneer je kwalitatief goede gastblogs schrijft voorzien van unieke, bruikbare informatie, zullen ze ook gedeeld worden op social media. Dat betekent een nog groter bereik en dat levert je ook weer meer volgers op. Die kun je vervolgens allemaal vervolgens weer opnieuw kunt bereiken. Kortom, een zichzelf versterkend effect – en een steeds groter netwerk.

Leads genereren

En ja, gastbloggen leidt uiteindelijk ook tot nieuwe leads. Dat is precies waar je het eigenlijk voor doet, toch? Al het bovenstaande draagt eraan bij dat mensen zich jou of je bedrijf kunnen herinneren wanneer ze een probleem hebben dat jij op kan lossen. Wanneer ze je nodig hebben dus. En dat levert zo’n beetje de beste business op die je je maar kan wensen.

Gastbloggen voor online succes

Gastbloggen is dus een essentieel onderdeel van je online marketing strategie. Het levert je simpelweg te veel op om niet te doen:

  • gratis exposure
  • meer autoriteit
  • kwalitatieve links
  • groter netwerk
  • en meer leads

Identificeer daarom vandaag nog de meest populaire platformen uit je branche, pitch je idee bij de eigenaar, zet jouw organisatie ook op andere website in de spotlights en ervaar de kracht van gastbloggen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp