Zoekwoord intentie: het vergeten aspect van keywords

Een zoekwoorden analyse is essentieel voor je SEO en SEA. Daar is geen twijfel over mogelijk. Het onderzoek legt bloot waar potentiële klanten naar zoeken, zodat je daar handig op kunt spelen met je website, content en advertenties. Echter, een goed keyword onderzoek gaat veel verder dan het alleen het vinden en noteren van de zoektermen waar het meest op gezocht wordt. Dingen als trends en concurrentie (en daarmee het verhogen om hoog te scoren in Google) zijn bijvoorbeeld ook belangrijk.

Inhoudsopgave

Maar één ding wordt vaak vergeten: de intentie achter het zoekwoord. Die is minstens net zo belangrijk. Want als jouw content niet matcht met de intentie van de zoeker, dan is hij of zij in no-time weer verdwenen van je website. En dan is al je harde SEO- of adverteerwerk voor niets geweest. Veel investering, nul resultaat. Daarom lees je in dit blog hoe jij de beste keywords kunt bepalen aan de hand van de intentie.

Drie soorten intenties

Over het algemeen kunnen we stellen dat zoekwoorden met één van de volgende doelen in het achterhoofd in de zoekbalk worden getypt: navigatie, informatie en transactie.

  • Navigatie
    Navigerende zoekwoorden worden gebruikt om, de naam doet het al vermoeden, ergens terecht te komen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je ‘facebook’ in Google typt om op de website van het sociale medium te komen. Of dat zoekt op ‘ING login’ om op het login scherm van de bank te komen.
  • Informatie
    Mensen gebruiken informatieve zoekwoorden om kennis op te doen. Om simpelweg een antwoord te krijgen op hun vragen of om iets op te zoeken. Voorbeeld? Goed: ‘keelontsteking symptomen’, ‘4k tv reviews’ en ‘geboortedatum Napoleon’, om maar eens wat te noemen. Je snapt wat ik bedoel.
  • Transactie
    Transactionele zoekwoorden zijn het meest interessant voor commerciële doeleinden. Ze worden vooral gebruikt om producten te kopen, diensten af te nemen of offertes aan te vragen. Je kunt daarbij denken aan simpele maar effectieve termen als ‘leren stoelen kopen’ of ‘meubels bestellen die perfect de intentie van de zoeker tonen.

Exposure vs. targeting

Hoewel het afhankelijk is van het doel en verdienmodel van je website, zal het je niet verbazen dat transactionele keywords je doorgaans het meeste conversies opleveren: meer leads, meer klanten en meer omzet. Toegegeven, het is verleidelijk om je te focussen op keywords met veel volume omdat je dan meer exposure krijgt. Maar dat kost ook heel wat aan investeringen en het rendement is bovendien veel lager dan een duidelijke getargete advertentie met de juiste keywords.

Transactionele keywords vinden

Oké, maar hoe vind je dan die commerciële of transactionele zoekwoorden? Google geeft ze er immers meestal niet zomaar bij. Je kunt daarvoor tools gebruiken die extra longtail varianten van je initiële keyword gebruiken, maar het is veel effectiever om zelf na te denken en gewoon wat te proberen. Je boerenverstand is immers de beste tool die je hebt.

Maar waar moet je dan aan denken? Nou, aan het woord ‘goedkoop’ bijvoorbeeld. Die geeft een duidelijke intentie aan. Ga maar na: bij het zoekwoord ‘loodgieter’ weet je niet wat de intentie is. Misschien wil iemand wel weten wat een loodgieter doet. ‘Goedkope loodgieter’ maakt echter meteen duidelijk dat je op zoek bent naar een loodgieter die jouw probleem tegen een voordelig tarief kan verhelpen.

En zo zijn er nog een hele hoop woorden die zo’n intentie aangeven. Woorden als:

  • kopen
  • bestellen
  • online
  • korting
  • gratis verzending
  • deals

Maar ook specifieke woorden zijn vaak indicatoren van een commerciële intentie. Denk daarbij aan merken in combinatie met producten (Asus laptop, Nike schoenen, etc.). Hoe specifieker, hoe beter. Combineer verschillende termen die voor jou relevant kunnen zijn en check die in de Google Keyword Planner of een andere analysetool om te ontdekken welke van die commerciële zoekwoorden het meest vruchtbaar zijn!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp