Wat is Conversie Optimalisatie en waarom is het zo ontzettend belangrijk voor je website?

Conversie optimalisatie draait allemaal op het maximaliseren van je website. Om te zorgen dat jouw bedrijfswebsite zo goed mogelijk doet waar je ‘m voor hebt: bezoekers contact op laten nemen, een offerte laten aanvragen of iets bij je laten bestellen. Veel bedrijven investeren wel in het aantrekken van nieuwe bezoekers door zoekmachine optimalisatie, maar als die nieuwe bezoekers vervolgens niet doen wat er gehoopt wordt dat ze doen … wat heb je er dan aan?

Vaak blijven er veel mogelijkheden om je bezoekers te overtuigen onbenut. Als conversie optimalisatie specialist helpen we je bij Creative Team graag om die kansen te pakken. Dat doen we door je website uitgebreid te testen en de knelpunten in kaart te brengen. Op welke pagina verlaten je bezoekers je site? Waarom klikken ze bijvoorbeeld niet op een bepaalde knop? En belangrijker nog, hoe kunnen we dat verbeteren?

Waarom conversie optimalisatie?

Met conversie optimalisatie haal je op kosteneffectieve wijze meer uit je website. Je raakt namelijk niet verwikkeld in een hevige concurrentiestrijd om bezoekers binnen te halen via de eerste plek in de zoekresultaten, maar haalt eerst het maximale uit je al bestaande bezoekers. Kortom, meer leads of verkopen met hetzelfde aantal bezoekers.

Een rekensommetje

Stel, bedrijf A ontvangt zo’n 1000 bezoekers per maand, waarvan 2% iets bestelt met een gemiddelde orderwaarde van 100 euro. Dat houdt in dat maandelijks 20 bezoekers iets bestellen en het bedrijf dus 20 * 100 = 2000 euro omzet per maand weet te boeken.

Wanneer bedrijf A wat simpele verbeteringen aanbrengt, stijgt het aantal bezoekers die ook daadwerkelijk wat bestellen van 2% naar, laten we zeggen, 3%. Dat betekent 1000 euro meer omzet in de maand met hetzelfde aantal bezoekers. Ter vergelijking, dat staat gelijk aan het aantrekken van 150% meer bezoekers. En daarom is conversie optimalisatie een kosteneffectieve manier om relatief snel online te kunnen groeien.

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie bestaat voornamelijk uit data-analyse, advies en eventueel het uitvoeren van een aantal tests. We nemen je per onderdeel mee en leggen precies uit wat we doen en wat je er aan hebt.

Door de data van je website te analyseren kunnen we precies zien waar het mis gaat op je website. We ontdekken waar bezoekers massaal afhaken of waar ze simpelweg niet doorklikken naar een volgende pagina. Kortom, met data-analyse identificeren we jouw bottleneck.

Advies

Vervolgens kijken we grondig naar die plekken waar het mis gaat. We leggen de zogeheten online klantreis zelf af en brengen zo in kaart waar we tegenaan lopen. Onderweg houden we nauwlettend alle elementen op je website in de gaten. Werken ze naar behoren? Worden ze het juiste tijdstip in het aankoopproces en op de juiste plek getoond? Naar aanleiding van al deze gegevens stellen we een adviesrapport op met handige inzichten en concrete verbeterpunten.

Je kunt daarbij denken aan aanpassingen in het design door bijvoorbeeld de knopkleur of -grootte te veranderen zodat ‘ie meer opvalt, aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid door de navigatiemogelijkheden bij te sturen of aan het perfectioneren van de content op je website door jouw unique selling points nóg beter te communiceren.

Desgewenst voeren we een zogenoemde A/B test uit, waarbij we bezoekers willekeurig naar één van de twee pagina’s sturen. Eentje waarop we de voorgestelde verbeteringen hebben geïmplementeerd of eentje waarop we niks veranderen. Na verloop van tijd kunnen we precies zien of de aanpassingen het gewenste effect hebben gehad en tot daadwerkelijk meer klikken, aanvragen of verkopen hebben geleid dan de oude, niet-geoptimaliseerde pagina.

Klaar om bezoekers om te toveren in klanten?

Laat je website testen en ontdek de obstakels op jouw website, hoe je die weg kunt nemen en hoe je zo meer klanten én meer omzet uit je website haalt. Vraag nu een uitgebreid conversie optimalisatie rapport aan met concrete tips en praktische adviezen, toegespitst op jouw website.

  • Advies op basis van echte data
  • Meer klanten uit hetzelfde aantal bezoekers
  • Stabiele omzetverhoging
  • Hoge ROI
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp